מיתוג עסקי


תהליך המיתוג העסקי אינו עוד דבר של מה בכך. מדובר בתהליך מתמשך שמטרתו להפוך את העסק ליהלום מלוטש על כל רבדיו – החל מהגדלת החשיפה לעסק והרחבת קהלי היעד שלו וכלה בהגדלת רווחיו. מטרת העל של המיתוג העסקי היא להפוך את בית העסק למוביל בתחומו באמצעות יצירת אסוציאציה תודעתית במוחו של קהל היעד. במילים אחרות, שמו של בית העסק חייב להיות הראשון שיעלה במוחו של הצרכן עת הוא יחשוב על סוג השירותים שאותם מעניק בית העסק.

מלאכת המיתוג מתבססת על תוכנית עבודה אסטרטגית המתארת את כלל השלבים שיש לעבור בדרך אל המטרה המיוחלת. בין יתר השלבים המוזכרים בתכנית ניתן למצוא את ניתוח הסביבה התחרותית של המותג, ניסוח היתרונות היחסיים של המותג והדגשתם, טיפוח שגרירי מותג, חשיפה בכלי התקשורת וברשתות החברתיות והרחבתה של מפת שיתופי הפעולה. חמשת השלבים הללו הם רק חלק קטן מהתהליך כולו. תכנית העבודה האסטרטגית תורכב באופן טבעי מיעדים ריאליים ונקודות ציון ברורות.

על מנת שהתהליך כולו יוכתר בהצלחה, חייבים בעלי העסק לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם מנהל המותג. מנהל המותג הוא הוא זה אשר מופקד על מקסום הפוטנציאל של המותג אך הוא לא יוכל לעשות זאת ללא סיוע וגיבוי מלא מבעליו של בית העסק. בתהליך המיתוג האולטימטיבי מתקיים קשר שוטף בין הצדדים וזאת כחלק בלתי נפרד משלב היישום והפקת הלקחים.

במרבית המקרים יתחלקו המותגים לשתי קטגוריות שונות – האחת תורכב ממותגים המעניקים שירותים מוכרים ועל כן המטרה של מנהל המותג תהיה לבסס את המותג שנמצא תחת פיקוחו גבוה ככל הניתן בצמרת ההעדפות של הצרכן ביחס לשירותים אלה. מנגד, כשמדובר במוצרים או שירותים שאינם מוכרים כל כך לשוק היעד תהפוך מלאכת הגדלת המודעות לחלק בלתי נפרד מהתהליך.

במקרים מסוג זה עומד מנהל המותג בפני אתגר כפול ודו שלבי – תחילה יצירת המודעות הנדרשת לחשיבותו של השירות או לחיוניותו של המוצר, ובמקביל הפיכתו של המוצר או השירות האמור למותג של ממש תוך שימוש במגוון האפיקים העומדים לרשותו – הן בזירה המקוונת והן מחוצה לה.

לבסוף, לא בכדי אנו אומרים כי ההגעה לצמרת קשה הרבה פחות מההישארות בה ועל כן גם לאחר שהמוצר או השירות הפכו למותג מוכר ובולט – נדרש מנהל המותג ללוותו כל העת על מנת לסייע למותג לשמר את מעמדו הייחודי.

השאר תגובה