מדוע צריך להדיח את האחראים לקליפ "צה"ל חזק"?

בשורה התחתונה, את התשובה לשאלה שבכותרת ניתן לנסח בשלוש מילים פשוטות: נזק תדמיתי עצום. ובכל זאת, ראוי לנמק ולהרחיב מעט משום שלא כל יום מוציא צבא ההגנה לישראל סרטון תדמית – על אחת כמה וכמה לא כזה שגורם למדינת ישראל הרבה יותר נזק מתועלת. בצה"ל טענו בכלל שמדובר בקטע המשקף חשיבה מקורית מחוץ לקופסה – עוד חשיבה מקורית כזו ואבדנו.

קודם כל ולפני הכל נשאלת השאלה מהי המטרה של סדרת הסרטונים המדוברת ומהו המסר שאותו היא מבקש להעביר? עד הודעה חדשה צה"ל ימשיך להיות צבא המבוסס על גיוס חובה ומכאן שכל השוואה לסרטוני התדמית האטרקטיביים שמפיק הצבא האמריקאי המבוסס על מתכונת שכירה היא לא פחות ממופרכת לחלוטין. יחד עם זאת, רק בתחילת החודש החולף התפרסמו נתונים לפיהם בהשוואה ל-2010 חלה ירידה של 9 אחוזים במוטיבציה לשירות קרבי. בתגובה אמרה ראש אכ"א, אורנה ברביבאי כי "אנחנו נדרשים לחזק את אתוס הלוחם". אז האם סרטוני "צה"ל חזק" הם התשובה?

בתור מי שצפה בכל אחד משלושת הסרטונים שהופקו מספר פעמים, מתקבל הרושם שאף אחד לא באמת טרח לצפות בהם לפני שהם שחרורם. לחילופין, במידה וכן צפו בהם הרי שהאופוריה שליוותה את הסרטון שנתפס כ"מגניב", האפילה על כל שיקול דעת בסיסי. האם פספסו בצה"ל את העובדה שצבא ההגנה לישראל נתפס בעיני חלק לא מבוטל ממדינות העולם כצבא שבו היד ממילא קלה מדי על ההדק? האם לא חשבו בצה"ל על הדמיון שבין הגיבור שותה הקפה לבין האפשרות שאולי, אולי, מישהו יחשוב בטעות שמדובר באדם ערבי ולא מעדות המזרח כפי שנטען? או שאולי הגיעו שם למסקנה שאף אחד מחוץ לישראל כלל לא יצפה בקטע?

הדבר האחרון שמדינת ישראל הייתה צריכה הוא סרטון תוצרת בית המפאר את עוצמתה הצבאית ומדגיש הלכה למעשה את אחת התכונות הכי בעייתיות של צה"ל. במילים אחרות, החיסרון – הפיכת הסרטון לקלף תעמולה אנטי-ישראלי שימושי מאין כמוהו, גובר ללא כל בעיה על המטרה אותה הוא נועד לכאורה להשיג – להגדיל את אחוזי הגיוס לקרבי. ועל כך נאמר, סוף מעשה במחשבה תחילה. במקרה הזה נרשם רק מעשה – ללא כל מחשבה.

הסרטון עשה הרבה יותר נזק מתועלת.

הסרטון עשה הרבה יותר נזק מתועלת.

האנשים שאישרו את הפקת הסרטון וכתבו את התסריט שלו חייבים לפנות את מקומם משום שעל מחדל תדמיתי שכזה לא ניתן לעבור על סדר היום. לא ניתן לעבור עליו לסדר היום משום שהמלחמה על דעת הקהל הפכה בעידן שבו אנו חיים ללא פחות חשובה מזו המתנהלת בשדה הקרב. במקרה הטוב – האנשים שעמדו מאחורי הסרטון פשוט לא הבינו את הנזק שלו הם גורמים. במקרה הרע – הם הבינו ופשוט זלזלו בחשיבותו. כך או כך, אין להם מקום בתפקידם הנוכחי.

בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות שבו כל סטטוס, תמונה או סרט וידאו יכולים עושים את דרכם מסביב לעולם בשניות ספורות, לא צריך הרבה בכדי לפגוע בתדמיתו של אדם, ארגון או מדינה. על פי רוב הפגיעה נעשית על ידי יריבים, ארגונים מתחרים או מדינות אויבות בהתאמה – הפעם עשינו את זה לעצמנו.

השאר תגובה