רשת המסעדות מציגה: לכל איש יש שם – חואן

רשת המסעדות והבידור Dave & Buster’s מעסיקה לא פחות מ-8000 עובדים ב-74 סניפיה ברחבי צפון-אמריקה. מדובר ברשת מצליחה למדי – כפי שניתן להבין בין היתר מהעובדה שרק לאחרונה היא הצליחה לגייס לא פחות מ-94 מיליון דולרים בהנפקת המניות השניה בתולדותיה. השבוע למדו קברניטי הרשת על בשרם את מהות המושג משבר ניו-מדיה בעקבות ציוץ מיותר שניתן היה להימנע ממנו.

הכל התחיל ביום שלישי השבוע כאשר בשעות הצהריים ביקשו מנהלי המותג ברשתות החברתיות לקדם את יום הטאקו (מאכל מקסיקני מסורתי המזוהה עם הקהילה הלטינית) הקבוע שלהם – אלא שהדרך בה הם בחרו לעשות כן הייתה מאוד שנויה במחלוקת – הנה הציוץ לפניכם – ובתרגום חופשי: "אני שונא טאקוס" – אמר אף חואן אף פעם. הניסיון להצחיק הפך במהרה לשערוריה גזענית.

מקור העליהום על הרשת נעוץ כמובן בנימה המכלילה והסטריאוטיפית שעולה מתוכן הציוץ – הכללה שלפיה כל החולקים מכנה משותף לטיני כלשהו הנם בבחינת מקשה אחת בכל הנוגע לרצונות שלהם – שלא לדבר על כך שלכולם קוראים, כך מסתבר, חואן.  הדבר דומה כמובן בהקבלה מסוימת לציוץ סטריאוטיפי לא פחות כדוגמת: "אני שונא וודקה", אמר אף ולדימיר אף פעם. הכוונה הייתה אולי להעלות חיוך – בפועל הוא הציף רק כעס. יותר משמונה שעות לאחר האירוע – הנהלת הרשת התנצלה והביעה צער על הדברים.

1656225_10152834539523236_6891091450141535244_n

השאלה שחייבת להישאל כאן היא איך ייתכן שדבר כזה קורה לרשת ענק שמגלגלת מאות מיליוני דולרים – ואיך צוות המדיה החברתית שלה לא מסוגל להבחין במוקש התדמיתי הענק שאורב מעבר לפינה – על אחת כמה וכמה בעידן הפוליטיקלי קורקט בו אנו חיים. את התשובה לשאלה ניתן לנסח במילה אחת – חובבנות.

החובבנות באה לידי ביטוי בפער שבין ההיכרות עם רזי הניו-מדיה לבין הבורות ברזי הפוליטיקה והחברה – במקרה הזה האמריקנית. במילים אחרות, צוותי המדיה החברתית של החברות הגדולות חייבים לכלול לא רק אנשים שיודעים לחשוב מחוץ לקופסה ולפתח אפליקציות או תחרויות מגניבות – אלא גם אנשים שיודעים איך הפוליטיקה עובדת – ומה כדאי לעשות או מאילו ביטויים כדאי להימנע משום ההשלכות הבעייתיות שעלולות להיות להם. ב-Dave & Buster’s לא השכילו להפנים את התובנה הזו מבעוד המועד. אולי בפעם הבאה – רק שלא יהיה מאוחר מדי – יותר מדי מניות מונחות על הכף.

 

השאר תגובה