חזק בעבודה – חלש ברשת – על הנוכחות האינטרנטית של יצחק הרצוג

עוד מוקדם לומר האם העדנה הפוליטית שממנה נהנה יצחק הרצוג בסקרי הבחירות האחרונים שפורסמו עד כה היא זמנית ונקודתית – או שמא מתמשכת ועקבית. אין עוררין על כך שהצטרפותה של ציפי לבני והסקרים המחמיאים הפיחו אנרגיה חדשה במפלגת העבודה אך זו פסחה על הזירה החשובה מכל כיום – זירת האינטרנט והרשתות החברתיות. ובמילים אחרות, המסר העיקרי של קמפיין העבודה הוא שלראשונה מזה שנים ישנה אלטרנטיבה אמתית לשלטון הקיים אלא שמבט אל עבר הטעויות המלוות את נוכחותו של הרצוג בזירה הדיגיטלית מצביע על כך שדווקא בכל הנוגע לממשק הישיר מול ציבור הבוחרים – הדרך אל היעד הנכסף עוד רחוקה מאוד.

אתר האינטרנט הרשמי של הרצוג – ניסיון נואש לצאת מידי חובה

הסיסמה שמופיעה בחלקו העליון של אתר האינטרנט של יצחק הרצוג (המופיע כתוצאה הראשונה תחת שמו בגוגל) היא הרצוג. חזק בעבודה. יכול להיות שהוא חזק בעבודה אבל הוא גם חלש מאוד ברשת משום שהאתר שלו רחוק שנות אור מלעלות בקנה אחד עם תדמית "השינוי כבר כאן" אותה הוא מבקש לשדר לבוחרים. למה? הנה כמה דוגמאות.

חזק בעבודה. חלש ברשת. צילום מסך - האתר הרשמי של יצחק הרצוג

חזק בעבודה. חלש ברשת. צילום מסך – האתר הרשמי של יצחק הרצוג

  • לא מעודכן – העדכונים האחרונים באתר הועלו בחודש מרץ 2014 – לפני לא פחות מתשעה חודשים. כבר בעמוד הבית תוכלו להגיע לפינת החדשות והעדכונים – ושם תוכלו למצוא במהרה ובמקום בולט מאוד קטעים שהועלו בחודש ינואר – ועוד לפני כן. על אזכור המתייחס לחיבור האלקטורלי בין הרצוג ולבני – אותו חיבור שאמור לשקף את התקווה החדשה אין בכלל מה לדבר.
  • לא ניכרת הנעה לפעולה – מעבר לעובדה שאתר האינטרנט הרשמי של המועמד חייב לכלול את התוכן המעודכן ביותר, הרי שחשוב מאוד להניע את תומכיו או את תומכי המפלגה שבראש הוא עומד לפעולה כלשהי. במקרה של הרצוג, מדובר על עוד חזון למועד. כדי לעשות LIKE לעמוד הפייסבוק שלו נדרשים הגולשים לגלול לאמצע הדף (טעות קריטית כשמדובר בממשק משתמש) – וכך גם כדי להירשם לקבלת ניוזלטר. למי שפחות מכיר את רזי ניהול הקמפיינים בניו-מדיה, ההערות הללו יישמעו אולי כמינוריות – אך האמינו לי שזה לא המצב.
  • עיצוב ויזואלי פשטני – האופן בו מעוצב האתר משפיע בצורה ישירה מאין כמוה על ההתרשמות מהאדם או המותג שעומדים מאחוריו. גם בקטגוריה הזו, האתר הרשמי של הרצוג נותר הרחק מאחור. בחירת הצבעים הסטנדרטית סבירה, אך הסתכלו רגע אל עבר התמונה שמעטרת את חלקו העליון והנגיש ביותר של העמוד – זהו דיוקן של הרצוג על רקע דגל ישראל – המילה פוטושופ זועקת בכל כוחה.

הסתכלו גם אל עבר השוליים המיותרים שמופיעים מימין ומשמאל לטקסט – מדובר במקום מבוזבז שיכול היה להפוך לחלק בלתי נפרד מהאתר אילו רק הייתה נבחרת תבנית אחרת מתאימה יותר. באופן הכללי הרושם שמתקבל מהעיצוב הוא שמדובר בעבודה שנעשתה כלאחר יד – בין אם כתוצאה מבחירה בביצועיסטים הלא נכונים – או כתוצאה מרצון לחסוך בזמן ועלויות.

עמוד הפייסבוק הרשמי של הרצוג – נטול כריזמה וברק – בדיוק כמו הרצוג

נכון לרגע כתיבת הדברים, כמות האוהדים בעמוד הפייסבוק הרשמי של יצחק הרצוג עומדת על כמעט 47,000 בני אדם. מספר מכובד שלא ניתן להמעיט בערכו אך גם כזה שאינו מתקרב לכמות האוהדים של נפתלי בנט, יאיר לפיד – או אפילו של יריבתו לשעבר ושותפתו בהווה של הרצוג – שלי יחימוביץ.  הבעיה העיקרית באופן בו מנוהל עמוד הפייסבוק של יו"ר מפלגת העבודה היא שמדובר בעמוד סטטי וסטנדרטי מדי – כזה שאולי היה מתאים לנבחרי ציבור מן המניין אך לא לכאלה שמתיימרים להוביל את מדינת ישראל.

כך, למשל, מרבית העדכונים המועלים בעמוד כוללים התייחסות לכותרות אקטואליות כאלו ואחרות אך מאדם המתמודד על הנהגת המדינה ומבין שחלק גדול מהקהל שלו נמצא בפייסבוק בהחלט ניתן היה לצפות ליותר, ניתן היה לצפות להתנהלות יותר סוחפת ושוברת שגרה מזו שאנו עדים לה. ההחלטה לשתף מם מצחיק מהעמוד "לא מתעסקים עם הבוז'י" הוא צעד בכיוון הנכון אך מדובר בהחלטה נכונה אחת מתוך החלטות רבות לא נכונות.

העמוד של יצחק הרצוג מנוהל בצורה לא טובה ולא נכונה – הנה רק שתי דוגמאות לכך – להבדיל מעמודים אחרים, לא ניכרת הנעת תומכים לפעולה ואין כל ממשק אישי בין המועמד לתומכיו במהלך הדיונים שמתפתחים בעמוד. באופן כללי ניתן לומר כי הרושם המתקבל הוא שבאופן לא מפתיע, עמוד הפייסבוק של הרצוג מהווה העתק מושלם של האדם שאותו הוא מבקש לשווק –  נטול כריזמה, ברק, הומור ויוזמה. הייתי רוצה לפרסם כאן את הניתוח שלי על הטעויות של הרצוג במלואו – אבל אחרי הכל, לעבוד בחינם מעולם לא היה משהו שמשך אותי.

הכותב הוא מומחה לניהול קמפיינים ומשברים פוליטיים ברשתות החברתיות – לקבלת ייעוץ, הצעת מחיר או תיאום הופעה בכלי התקשורת – צרו קשר ב-0544886796 או במייל  

 

 

השאר תגובה