לאחרונה התבשרנו כי חברת הענק אדובי (Adobe) האחראית בין היתר על פורמט ה-PDF וכן על תוכנות העיצוב הפופולריות פוטושופ, אילוסטרייטור ופרמייר, רכשה את חברת מרקטו (Marketo) בלא פחות מ-4.75 מיליארד דולרים. מדובר באופן טבעי בסכום נכבד ומעורר הדים ומכאן שכדאי מאוד לרדת לעומקו של הרציונל שעמד מאחורי המהלך.

נתחיל מההתחלה – הכירו את מרקטו

מרקטו היא חברת תוכנה אמריקאית אשר נוסדה ב-2006 על ידי פיל פרננדז, ג’ון מילר ודייויד מורנדי. תוכנת הדגל של החברה היא למעשה מערכת CRM המאפשרת ללקוחותיה העסקיים לייצר מערך אוטומציה שיווקי ותפעולי רחב היקף המסייע להם ללכוד את לקוחות הקצה שלהם, לייצר עמם אינטראקציה באמצעות מסרים מותאמים אישית ולבסוף להגדיל את היקף המכירות על ידי מיון, סינון ותעדוף הלקוחות (בהתבסס על היקף האינטראקציה שלהם עם הארגון) – ולמדוד את הקמפיינים השיווקים השונים שמריצה החברה – ולהשוות ביניהם לצרכי אופטימיזציה ושיפור.

בשנת 2013 רכשה מרקטו את הסטארט-אפ הישראלי Insightera ומלבד מטה החברה ששוכן בקליפורניה, הרי שכיום יש לחברה משרדים  ברחבי העולם כולו בין היתר גם בתל-אביב, טוקיו, לונדון, פריז, מלבורן, פורטלנד ודבלין.

דחיפה של ממש בתחרות מול סיילספורס. קרדיט תמונה: אתר Pixabay

אז מה הניע את אדובי לרכוש את מרקטו?

הרציונל המרכזי מאחורי ההחלטה של אדובי לרכוש את מרקטו נעוץ בראש ובראשונה ברצון להוסיף למעטפת הכלים של החברה טכנולוגיה נוספת שתאפשר לה להתחרות על הצד הטוב ביותר עם ענקיות התוכנה הגדולות בתבל – מייקרסופט, אורקל ו- SAP (שתי האחרונות מתמקדות בשוק ה-B2B) – אך סביר להניח כי את האיתות הגדול ביותר שולחת אדובי דווקא לחברת סיילס-פורס (Salesforce) שנחשבת בעיני רבים לחברת ה-CRM ומחשוב הענן הטובה בתבל.

יתרה מזאת, לא מן הנמנע שגם תזמון ההודעה על השלמת המגעים בין מרקטו לאדובי רחוק מלהיות מקרי. זמן קצר אחרי שאדובי הודיעו על רכישתה של מרקטו, נפתח בסן-פרנסיסקו כנס ה-Dreamforce השנתי של חברת Salesforce ואין ספק שעסקת הענק הפכה לנושא הבולט ביותר לדיון בשיחות המסדרון בין משתתפי האירוע.

לאורך השנים התבססה אדובי בראש ובראשונה על פנייה ללקוחות קצה בשוק ה-B2C ואילו רכישתה של מרקטו מאפשרת לחברה להגדיל במידה ניכרת את נפח הפעילות שלה בשוק ה-B2B ולממש אחת ולתמיד את הפוטנציאל העצום הגלום בה – תוך ביצוע קפיצת המדרגה הנדרשת לחברה בסדר הגודל הזה.

עם כל יום שעובר יותר ויותר חברות מתחרות על תשומת לבם של המשווקים אשר מחפשים שירות מבוסס ענן שיסייע להם לייעל את הפעילות השיווקית-פרסומית שלהם – תוך שימת דגש על שימוש נבון ומושכל במערך שיווק אוטומטי ככל הניתן שיפגוש את הלקוח בשלב הפרי-סייל וילווה אותו לכל אורכו של מסע הלקוח –  עד שלב הפוסט-סייל.

בטווח הארוך – קריצה לפייסבוק וגוגל?

נקודה נוספת שלא ניתן ואף לא נכון להתעלם ממנה היא גם הקריצה של אדובי לשתי האימפריות הגדולות ביותר החולשות על מרחב השיווק והפרסום הדיגיטלי – פייסבוק וגוגל. מוקדם יותר השנה רכשה אדובי את ענקית המסחר האלקטרוני מג’נטו תמורת קרוב לשני מיליארד דולרים וכעת עם רכישתה של מרקטו המעניקה לאדובי את מעטפת האוטומציה השיווקית יש להניח כי בטווח הארוך תפתח אדובי כלים נוספים שיתממשקו (ואולי אף יתחרו – זה עוד בסימן שאלה) עם ענקיות הפרסום.

ואם כבר בפייסבוק וגוגל עסקינן, ,שתי חברות המתבססות בראש ובראשונה על דאטה, הרי שעם רכישתה של מרקטו מקבלת אדובי גישה למסד הנתונים יוצא הדופן שלה – לרבות 5,000 לקוחות בינוניים וגדולים כאחד – וכמות כזו של דאטה איכותית היא בוודאי נכס יקר מפז בעידן שבו אנו חיים.